Koho zajímá něco víc o mé koloběžce, přijde si v tomto článku (snad) na své. A pokud vám zde něco chybí, napište mi:)
Nejprve odpověď na otázku: proč Crussis? Výrobce mě zaujal jak modelovou, tak i cenovou nabídkou. Firma se sice na koloběžky zaměřila až během posledních několika let, na kolobkách to ale není rozhodně vidět. Nabízí modely od městských až po terénní, nechybí ani ty pro jízdu se psem v terénu. Výroba probíhá v Hovorčovicích u Prahy. Informace se dozvíte z internetových stránek crussis.cz a Youtube kanálu věnovaného nejen elektrokolům, ale právě i koloběžkám.
Průměr předních kol začíná u koloběžek Crussis na 20 palcích a končí na 28 palcích. U zadních kol je to buďto 16 placů, nebo 20 palců. Malé kolobky v nabídce nenajdeme. Existují 4 modelové řady: Urban, Road, Active a Cross.
O velikosti kol jsem měla jasno od začátku: 26 a 20 palců. Terénní ani přímo silniční koloběžku jsem nechtěla, přece jen u nás nemáme jen pěkné hladké cyklostezky. Moje volba proto padla na řadu Urban, což jsou koloběžky univerzální pro rekreační projížďky. Nicméně ani sportovní ambice nemusí stát stranou.
Když už jsem měla jasno v modelové řadě, vyvstala otázka barevné kombinace. Do oka mi ihned padla kolobka černo-bílá (4.1), kterou ale neměl výrobce v tu dobu k dispozici a na většině prodejen byla bohužel zrovna také vyprodaná. Znovu do prodeje má jít v létě 2019, jak mi sdělili přímo z firmy Crussis.
Čekat se mi až do léta nechtělo, proto jsem sáhla po druhé barevné variantě, která mě zaujala: 4.4. Kombinace svítivě žluté s růžovou je hodně výrazná, nicméně opravdu zdařilá, nepřehlédnutelná a líbí se mi čím dál víc.
Jedná se o koloběžku s ocelovým rámem (trubky šíře 3 mm), která váží 10 kg. Není to nejméně, ale i já se svou muší vahou si s ní v pohodě poradím, přenesu, vynesu, snesu ze schodů jakoby nic, jak je potřeba. Jízdní vlastnosti bohužel zatím nemohu moc porovnávat s jinými modely.
Nosnost kolobky se uvádí 120 kg. Světlost šroubovatelného nášlapu je 50 mm, jezdec stojí ve výšce okolo 80 mm, délka nášlapu je 480 mm.
Rám se při odrazu neprohýbá a odrazovou energii přenáší maximálně do pohybu koloběžky.
I když si člověk dává hodně pozor, občasnému škrtnutí spodní strany stupátka o malou terénní nerovnost se nevyhnete. Stačí vystouplejší kámen na lesní cestě nebo kořen stromu. A pozor na obrubníky. Přejezd z chodníku na silnici je zrádný i při na prní pohled nizoučkém obrubníku. Je třeba vyzkoušet, co ještě přejedete bez škrábance, a co už ne. Kolobku je pak dobré nadzvednout za řídítka, za obrubníkem zase naskočit a jet dál. Trochu to zdržuje, ale jinak to vyřešit nejde.
Nátěr rámu by měl být odolný, což ukáže až čas v kombinaci s různými karamboly na cestách. Už teď mám spodek koloběžky poměrně odřený, i když si dávám při jízdě pozor.
Doporučená výška jezdce na této koloběžky je od 140 do 190 cm. Já měřím něco málo přes 160 cm a řidítka jsem si nemusela nijak upravovat, i když pro nižšího člověka bych o úpravě uvažovala. Řízení je totiž posunuto více dopředu oproti dalším koloběžkám této kategorie, což dodává kolobce sportovnější ráz a někdo si na to bude déle zvykat. Mě nakonec toto řešení vyhovuje a přijde mi, že dodává na rychlosti a švihu. Ruce se trochu více zatěžují, na druhou stranu odlehčujete stojné („dřepující“) noze. Řidítka jsou rovná.
Průměr kol je, jak už jsem uvedla výše: přední 26 palců, zadní 20 palců. Menší bych na pravidelné ježdění asi nechtěla, větší bych ráda zkusila. Koneckonců i ty menší, proč ne.
Pláště značky Schwalbe jsou zvoleny pro co nejnižší valivý odpor a dovolují vysoké nahuštění. Minimální valivý odpor je umožněn nejen díky plášťům, ale velkou měrou se podílejí náboje s průmyslovými ložisky. Malý test: kolo roztočíte ve vzduchu a jen tak se točit nepřestane. Tak to má být, jinak představuje jízda zbytečnou námahu a kolobka by brzy omrzela. S tím se bohužel setkáváme u nekvalitních koloběžek.
Kolobka Crussis je vybavena brzdami TEKTRO, brzdí se s nimi dobře. Gripy (úchyty na řídítkách) jsou pohodlné, anatomicky tvarované a ruce z nich nebolí. Jsou mi popravdě mnohem pohodlnější než kulaté gripy na řidítkách mého kola.
Kolobku mám vybavenou držákem lahve v barvě koloběžky a černým stojánkem. Tyto dvě věci jsem dokupovala přímo od výrobce. Zvonek je součástí základní výbavy, integrovaný u levé brzdy. Spousta dalších doplňků (cyklopočítač, různé brašny, doplňky pro jízdu se psem, blatníky, širší nášlap, helma, lahev…) jsou k dispozici na stránkách Crussis.
Za první měsíc jsem na mé krásce najezdila přes 100 km a už mám za sebou další kilometry. Zatím ji mohu jen doporučit! Na jaké koloběžce jezdíte vy?