Tento rok jsem začala s koloběžkováním a jezdím střídavě na dvou koloběžkách stejné velikostní kategorie. Jsou to Yedoo Trexx a Crussis Urban – koloběžky patřící k těm větším, skvělé na delší cesty i do mírného terénu.
Když jsem si svou první kolobku (Urbanku) kupovala, byla jsem koloběhem nepolíbená. Něco jsem si samozřejmě přečetla a shlédla spoustu videí. Na kolobce jsem ale stála naposled jako malé dítě. Ani jsem si ji předtím nijak nezkoušela, maximálně na pár vteřin na prodejně, kde jsem zkoumala výšku řidítek a to, jestli na mě nebude moc dlouhá. Měřím totiž jen něco málo přes 160 cm. Urbanka se mi líbila svým vzhledem a slyšela jsem na ni poměrně chválu.
S Urbankou jsem byla spokojená (první článek zde) a po pár týdnech jsem poprvé vyzkoušela i Trexxe. Bylo to úplně něco jiného…Holt není kolobka jako kolobka a doporučuji před koupí jich vyzkoušet co nejvíce. Nejde říct, která z nich je vyloženě lepší nebo horší… Každý jezdec má své preference a záleží i na tělesných proporcích. Trexx má tuhý hliníkový lehounký rám, užší pláště, kolobka je celkově kratší. Po nerovné cestě z kopce celkem „kostitřas“, ale jinak bomba. Chvíli trvalo, než jsem si zvykla. Kolobky jsem jezdila v létě napřeskáčku, abych nasbírala co nejvíc poznatků. Mnohem více kilometrů mám ale nalítáno na Trexxovi…
Fotek tu bude tentokrát minimum, kolobky si můžete detailněji prohlédnout v předchozích článcích. O Trexxovi jsem psala obecně tady a tady, o Urbance tady.
A zde už jsou fakta o obou kolobkách plus moje osobní pocity z nich:
Hmotnost, rám a nosnost
Crussis Urban váží 10 kg. To už je celkem dost, patří k těžším kolobkám. Rám je ocelový (trubky šíře 3 mm) s nosností 120 kg.
Yedoo Trexx má rám odlehčený hliníkový, z protlačovaných vícekomorových profilů, v namáhaných místech s víceúrovňovými sváry. Patří do řady Yedoo Alloy. Hmotnost koloběžky je 7,9 kg a nosnost 130 kg.
Velikost kol
Obě koloběžky mají přední kolo průměru 26 palců a zadní 20 palců.
Délka koloběžky
Urban měří na délku 175 cm, Trexx 170 cm.
Řidítka a gripy
Crussis Urban má řidítka široká 62 cm, Trexx 60 cm.
U Yedoo jsou měkké gripy- madla pěnová omotávková a řidítka vlaštovková. Urbanka má gripy anatomicky tvarované (rozšíření u vnější části dlaně) a řidítka rovná. Navíc s integrovaným zvonkem.
U Trexxe a dalších kolobek Yedoo Alloy je super, že snadno pomocí kroužků nastavíte výšku řidítek podle své výšky a osobních preferencí.
U Urbanky by to teoreticky mělo jít také. Řízení je ve standardním „nastavení“ poměrně nízké a posunuto více dopředu. Myslím že toto řešení je lepší pro vyšší jezdce, na rukou také spočívá více váhy.
Hlavové složení
Obě koloběžky mají A-head hlavové složení (bezzávitové) s průmyslovými ložisky.
Pneumatiky a nahuštění
Pláště má Urban širší a více terénní, značky Schwalbe. Maximální nahuštění umožní 4,5 bar.
Trexx je spíše takový závoďák, pláště má kevlarové značky Kenda a nahustit jdou až na 7 (!) bar. Maximální nahuštění jsem nezkusila, stačilo mi okolo 6 bar:)
Vyšší nahuštění je super na hladkou cestu, na hrbolatou už trochu méně a chtělo by to upustit, do kopce zas přifouknout… to samozřejmě v terénu půjde těžko. Po asfaltu jsem si lebedila, na hrbolaté cestě už to bylo horší a někdy jsem měla ruce vyklepané, jako bych držela v ruce chvíli sbíječku. Nicméně je to myslím dáno i tužším rámem, ne jen koly.
Brzdy
Kolobky Urban i Trexx jsou vybaveny brzdami Tektro V, jsou mezi nimi určitě jisté rozdíly, já je bohužel nedokážu popsat.
Brzdí se mi z nějakého důvodu lépe s Urbankou, ale ani Trexx nemá brzdy špatné a nezklamaly mě. Je pravda, že to z kopce moc nepouštím a jsem spíš opatrný jezdec.
Řešení stupátka
Délka stupátka Urban 48 cm, Trexx 40 cm.
Trexx má zadní vidlici polohovatelnou, světlá výška se dá nastavit na 4,5 nebo 6,5 cm (v praxi jsem nevyzkoušela. Se změnou pozice zadního kola je třeba upravit i nastavení blatníků a zadní brzdy!
Urban: světlá výška nášlapu 5 cm.
Stupátko Trexxe má lichoběžníkový tvar se zkosenými boky pro bezpečný náklon v zatáčkách. Přední část je trochu zesílená a o 0,5 cm vyšší (pro minimalizaci škrtání). Zespodu je „škrtací vrstva“: 3 mm materiálu na obroušení. 0,5 mm by se mělo obrousit až po 8 000 km jízdy!
U Urbanky chybí „škrtací“ vrstva na spodu koloběžky.
Kupodivu méně jsem škrtala s Trexxem, i když uváděná světlá výška je u něj o něco nižší. Je to možná dáno i tužším rámem, který se neprohybá ani nepoklesává. Svůj podíl na tom určitě mají zkosené boky stupátka směrem ke spodní hraně,které umožní bezpečnější náklon v zatáčkách s menším škrtáním o nerovnosti.
Trexx má opěrnou patku v zadní části stupátka (v místě napojení na zadní vidlici), která slouží k zapření paty a nadzvednutí zadní části kolobky přes výmol. Přiznám se, neměla jsem odvahu vyzkoušet. Je to super vychytávka na přenášení kolobky, i když vzniklá mistička sbírá nějaké ty nečistoty. U Urbanky tato záležitost chybí.
Výška stupátka nad zemí Trexx horní/ dolní pozice 7,2 a 9,2 cm. Na Urbance stojíte ve výšce přibližně 8 cm a výška stupátka je neměnná. Pod těžkým jezdcem rám o něco poklesne, neprohýbá se.
Povrch stupátka je u Trexxe řešený nalepovacími protiskluzovými proužky (max 7). Jejich počet si můžete určit sami, základ jsou 3. Já jezdila se třemi a stačily mi. Urbanka má stupátko šroubovatelné k rámu, připevněné čtyřmi nýty. Jeho nýtovaný povrch je řešený tak, že neklouže, i když žádné protiskluzové proužky nemá.
Náboje
U obou kolobek jsou samozřejmostí rychloupínáky. Náboje jsou řešeny tak, abyste se pokud možno nepraštili do kotníků. Já se sem tam praštím na každé kolobce…
Urban má náboje CRUSSIS s průmyslovými ložisky, Trexx zase NOVATEC s průmyslovými ložisky.
Zvonek
Zvonek je v základní výbavě kolobky Crussis Urban, a to integrovaný u levé brzdové páčky. Nikde proto nepřekáží a pohodlně se používá. Trexx ho v základní výbavě nemá.
Držák na lahev
Potěší dvakrát příprava na držák lahve u Trexxe. Můžete jezdit se dvěma lahvema, s jednou i žádnou. U Urbanky jsem si musela držák na lahev a přípravu na něj dokoupit.
Stojánek
Stojánek si musíte dokoupit u obou koloběžek. Mě se zdá být lepší stojánek Yedoo. Dá se uvést do provozu rukou i nohou. Kdežto stojánek Crussis se musí rukou povysunout, a pak teprve jej uvedete do provozu. Občas to trochu zdržuje.
Barevná škála
Když jsem si kupovala Urbanku, vyhlédla jsem si bílo-černou (varianta 4.1). Zklamalo mě, že z možných barevných kombinací už dvě nebyly na jaře k dispozici, a to ani moje vysněná bílá. Takže nezbylo než si koupit verzi 4.4., tedy jasně žlutou s růžovou, pokud bych nechtěla kdovíjak dlouho čekat. Líbí se mi, ale výběr jsem měla hodně zúžený. Tyto zářivé barvičky rozhodně nejsou pro každého. Buď jste jejich příznivci, nebo vám přijdou „až moc“. Znovu se další kombinace začaly prodávat až o několik měsíců později. Vysněnou bílou jsem si nakonec mohla vychutnat u Trexxe a potvrdilo se mi, že kolobkám hodně sluší! Jinak obě kolobky jsou k dispizici ve čtyřech barevných variantách. Urbanka má nátěr matný, Trexx v lesklé finální úpravě.
Co se týče vzhledu, o něco většímu procentu lidí, kterých jsem se ptala, se líbí na první pohled Urbanka (konkrétně v mé verzi 4.4 nebo v bílé variantě 4.1). Je taková výraznější, delší, zářivá, bytelná a sympatická. Trexx je zase takové hubenější žihadýlko. V bílé barvě ale zaujal mnoho lidí, i mě. Je to kolobka elegantnější a jemnější než Urban.
Moje celkové dojmy z jízdy
Na kamenité cestě/štěrku z kopce mi Trexx občas „ustřelí“, hlavně zadní kolo. Je to podle mého názoru dáno jeho nízkou vahou, užšími plášti i mou muší hmotností. Urbanka je v těchto místech stabilnější a spolehlivější, dobře vede stopu. Takový „traktůrek“.
Lépe „frčí“ Trexx. Po odrazu dojede o něco dál, efektivněji přenáší energii odrazu do pohybu vpřed. Méně se na něm nadřu a delší vyjížďky zvládnu snadněji. Kolobka je to mrštná, lehounká, snadno se s ní zatáčí a vyhýbá překážkám. Na druhou stranu v hrbolatém terénu se na něm občas rochu trápím a už si přeji, aby přišla hladší cesta, jak jsem vydrncaná. Trexx je více závoďák, Urbanka kolobka na horší cesty (ale na druhou stranu stupátko častěji „škrtne“, tak si vyberte…. ). Po rovné hladké cestě je to na Urbance větší námaha a to mi přijde škoda. Z kopce se cítím jištější na Urbance a na štěrku také. Jdu lépe vidět díky jasným zářivým barvičkám (ale to záleží na zvolené barevné kombinaci). Samozřejmě v šeru jsou potřeba světla, odrazky atd.
Komunikace s lidmi z Yedoo je skvělá. Jsou to sportovci zapálení do toho, co dělají, přátelští a ochotní. A to udělá hodně. Za mě mnohem osobnější přístup než u Crussis. Kolobky Yedoo si klidně můžete vyzkoušet, poradí vám, zajedete si na některou z hromadných vyjížděk nebo akcí, které pořádají, můžete se zeptat a lépe se rozhodnout. U Crussis jsem tuto možnost nedostala, to ale neznamená, že vůbce neexistuje. Když jsem měla nějaký písemný dotaz, odpověděli mi. Více ale říct nemohu. Koloběžku jsem si nakonec kupovala v prodejně kol, kde mají rovněž v nabídce produktu Crussis. Máte vy nějaké zkušenosti s jejich přístupem při výběru kolobky?
Já mám momentálně jako favorita Yedoo Trexx Ráda ji časem zařadím natrvalo do svého „koloběžkového vozového parku“. Některé věci mi ale vyhovují více na Urbance. Jak to máte vy? Může se to časem změnit, nemám ještě nalítáno tolik, abych mohla jasně říct, že je některá lepší či horší. A říct se to asi ani nedá. Beru to z pohledu lehkého jezdce brázdícího převážně Brdy. Budu dál sbírat zkušenosti a zážitky na obou kolobkách.
Napište mi vaše názory na tyto dvě koloběžky, těším se na komentáře tady nebo na instagramu (@aktivniholka). Výběr kolobky není snadný. Znám koloběžkáře, kteří se k té své dopátrali po několika pokusech a omylech. Někdy jedna kolobka nestačí a doma se jich nastřádá několik. Jakou máte koloběžku, a jak jste s ní spokojení?
Ahoj, všechno co tady píšeš vnímám stejně, přesně jako ty jsem začínala na Crussis Urban a nemohla si ji vynachválit dokud jsem nezkusila Trexxe 🙂 Teď mám doma Trexxe a Dragstra a obě jsou supééér 🙂
Dík za reakci! Jsem ráda, že mají i jiní takové zkušenosti.
Ahoj,
Rozhoduji se mezi Yedoo Trexx a teď novou Crussis Cobra. Kdyby byl někdo, kdo má odzkoušené obě, budu vděčná za postřehy.
Díky.
Ahoj, Crussis Cobra by mě taky zajímala. Crussis se ve výrobě koloběžek opravdu posouvá dopředu, nicméně mi je stále více sympatická značka Yedoo. I díky svému přístupu a perfektnímu servisu, poradenství… Nicméně určitě bych Cobru ráda vyzkoušela. Recenze jsou zatím poměrně pozitivní:)
Jedině Crussis.